torsdag 14. februar 2013

Smaken av sommeren (fjorårets)


Et glass hjemmelaget brus (kullsyre og en dråpe lime) og isbiter. Fant isbitene nederst i fryseren blant noen tyttebær og oppskåret rabarbra (det er ren galskap, hva i all verden skal jeg med det?). Husker at jeg lagde de i sommer. Grunnen til at jeg husker det så tydelig var at jeg gjorde et stort prosjekt ut av å finne fram til den optimale isposen (poser som fylles med vann og det blir bobler som fungerer som isterninger). Eller rettere sagt «å gjenfinne» da jeg allerede var blitt presentert for den optimale løsningen på en filmkveld på begynnelsen av årtusenet. Jeg hadde imidlertid glemt av merket og måtte nå gå opp igjen den tynge ruta på nytt. Det sentrale kriteriet er at posen skal være selvlukkende. Husker ikke hva som ble resultatet av resten og i skuffen i dag er det et virvar av ulike poser. Når jeg trenger en pose til mat, drar jeg ofte ved en feiltagelse slike isposer av rullen og nå er det bare en haug plast der nede. Bruker bare isterninger til saft, brus og hvitvin (tar uansett ikke hvitvin seriøst som en vin, det er en rus-saft).

Moralsk sidebetrakting: I stedet for bruk-og-kast isposer kunne jeg brukt åpne terning-brett. Eks. noen fra IKEA som lager søte dyrefigurer. Men hadde jeg gjort det ville nok terningene fått en guffen tilleggssmak av karbonader og fiskefingre. Skal du putte noe inn i kjøleskapet, bruk plast! Du vet aldri hvor lenge det kan bli liggende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar